Premalo natrija također povećava KV rizik
Izlučivanje više od 7 g ili manje od 3 g natrija dnevno povezano je s povišenim kardiovaskularnim morbiditetom.
Za usporedbu, povećano izlučivanje kalija bilo je povezano s nižim rizikom od moždanog udara.
WHO preporučuje da dnevni unos natrija bude niži od 2 g, na temelju relativno kratkih istraživanja u kojima je bio procjenjivan učinak unosa natrija na krvni tlak.
U novoj studiji, istraživači su analizirali podatke o 28.880 pacijenata koji su sudjelovali u dva međunarodna klinička istraživanja o blokatoru receptora angiotenzina.
Većina pacijenata (srednje starosne dobi od 67 godina, 70% muškaraca) imala je infarkt miokarda, moždani udar, hipertenziju ili šećernu bolest u anamnezi.
Osobe s kongestivnim zatajenjem srca, smanjenom funkcijom bubrega ili nekontroliranom hipertenzijom bile su isključene iz istraživanja.
Prosječno dnevno izlučivanje natrija (mjera za unos natrija) iznosilo je 4.77 g, a prosječno dnevno izlučivanje kalija iznosilo je 2.19 g.
Nakon 5 godina, kompozitni ishod, koji obuhvaća kardiovaskularni mortalitet, infarkt miokarda, moždani udar i hospitalizaciju zbog kongestivnog zatajenja srca, dogodio se kod 4.729 pacijenata.
Pacijenti s izlučivanjem natrija u mokraći od 4 do 6 g dnevno imali su najniži rizik za kompozitni ishod.
Rizik je bio viši redom za 21%, 16%, 15%, odnosno 49% kod pacijenata s dnevnim izlučivanjem natrija <2 g, 2-3 g, 7-8 g, odnosno >8 g.
U odnosu na pacijente s dnevnim izlučivanjem kalija <1.5 g, rizik za moždani udar bio je 32% niži kod pacijenata s izlučivanjem >3 g kalija.
Ove analize prilagođene su za brojne kliničke i demografske čimbenike.
Dr. Thomas L. Schwenk, zamjenik urednika časopisa "Journal Watch General Medicine", komentirao je rezultate ovog istraživanja:
"Ova povezanost u obliku J-krivulje između unosa natrija i kardiovaskularnih ishoda suprotstavlja se aktualnim preporukama za ograničavanje dnevnog unosa natrija na 2 g.
Međutim, jedan od urednika nije uvjeren i drži da je potrebno provesti randomizirana istraživanja koja bi uzela u obzir moguće zabune uzrokovane postojećim bolestima i čimbenicima rizika.
Mali broj pacijenata s niskim unosom natrija (3% ispitanika od ukupnog uzorka imalo je izlučivanje <2 g dnevno) također remeti rezultate.
Prehrana bogata prirodnim, a s niskim unosom prerađenih namirnica rezultirat će nižim omjerom natrij-kalij – što bi moglo biti važnije od stvarnih razina unosa".
Izvor: Journal Watch General Medicine
Za usporedbu, povećano izlučivanje kalija bilo je povezano s nižim rizikom od moždanog udara.
WHO preporučuje da dnevni unos natrija bude niži od 2 g, na temelju relativno kratkih istraživanja u kojima je bio procjenjivan učinak unosa natrija na krvni tlak.
U novoj studiji, istraživači su analizirali podatke o 28.880 pacijenata koji su sudjelovali u dva međunarodna klinička istraživanja o blokatoru receptora angiotenzina.
Većina pacijenata (srednje starosne dobi od 67 godina, 70% muškaraca) imala je infarkt miokarda, moždani udar, hipertenziju ili šećernu bolest u anamnezi.
Osobe s kongestivnim zatajenjem srca, smanjenom funkcijom bubrega ili nekontroliranom hipertenzijom bile su isključene iz istraživanja.
Prosječno dnevno izlučivanje natrija (mjera za unos natrija) iznosilo je 4.77 g, a prosječno dnevno izlučivanje kalija iznosilo je 2.19 g.
Nakon 5 godina, kompozitni ishod, koji obuhvaća kardiovaskularni mortalitet, infarkt miokarda, moždani udar i hospitalizaciju zbog kongestivnog zatajenja srca, dogodio se kod 4.729 pacijenata.
Pacijenti s izlučivanjem natrija u mokraći od 4 do 6 g dnevno imali su najniži rizik za kompozitni ishod.
Rizik je bio viši redom za 21%, 16%, 15%, odnosno 49% kod pacijenata s dnevnim izlučivanjem natrija <2 g, 2-3 g, 7-8 g, odnosno >8 g.
U odnosu na pacijente s dnevnim izlučivanjem kalija <1.5 g, rizik za moždani udar bio je 32% niži kod pacijenata s izlučivanjem >3 g kalija.
Ove analize prilagođene su za brojne kliničke i demografske čimbenike.
Dr. Thomas L. Schwenk, zamjenik urednika časopisa "Journal Watch General Medicine", komentirao je rezultate ovog istraživanja:
"Ova povezanost u obliku J-krivulje između unosa natrija i kardiovaskularnih ishoda suprotstavlja se aktualnim preporukama za ograničavanje dnevnog unosa natrija na 2 g.
Međutim, jedan od urednika nije uvjeren i drži da je potrebno provesti randomizirana istraživanja koja bi uzela u obzir moguće zabune uzrokovane postojećim bolestima i čimbenicima rizika.
Mali broj pacijenata s niskim unosom natrija (3% ispitanika od ukupnog uzorka imalo je izlučivanje <2 g dnevno) također remeti rezultate.
Prehrana bogata prirodnim, a s niskim unosom prerađenih namirnica rezultirat će nižim omjerom natrij-kalij – što bi moglo biti važnije od stvarnih razina unosa".
Izvor: Journal Watch General Medicine